Ontwerp - materiaal - onderhoud
De mallen en tekeningen van toen hebben wij omgezet in een 3D ontwerp. Hierdoor ontstaat er een digitaal bouwpakket van de lelievlet. Alle lelievletten worden bij ons laser gesneden. Met behulp van een laserstraal kunnen we platen op een makkelijke manier van contouren en gatenpatronen voorzien. Dit proces gebeurt met uiterste precisie, zonder beschadigingen. Het is een pre om gebruik te maken van deze nieuwe technologie. Het resultaat is dat de lelievlet nog strakker in elkaar staat waardoor de vaar en zeileigenschappen tot een hoog niveau worden getild. Het ontwerp is getoetst op de regelgeving van de Europese Unie. (CE-Keur) en voldoet volledig aan de eisen/maatvoering van Scouting Nederland.
Voor het maken van een lelievlet maken we gebruik van hoogwaardige en slijtvaste materialen. Als metaalbedrijf hebben we contacten met leveranciers voor een scherpe inkoop van de beste materialen.
RVS
Een vlet is onderhevig aan onderhoud maar dit willen we tot het minimum beperken. Wij leveren alle onderdelen ook in Roest Vast Staal. Denk hierbij aan het roer, wantputting, borgpen, zwaard met loper, hanekam etc. Rvs is een duurzaam en corossievast materiaal waardoor vervanging tot het verleden behoort. Zie hiervoor de prijslijst op onze website.
CORTENSTAAL
Wij bieden de zwaardkast in cortenstaal aan. Cortenstaal is weer-bestendig en heeft een sterkte die vergelijkbaar is met de gangbare constructie stalen. Voordeel is de weer-bestendigheid die veel groter is dan van de constructie(koolstof)stalen.
Bijzonder voor cortenstaal is de oranjebruine roestkleur en de lange levensduur omdat de dichte corrosielaag verder roesten stopt en schilderen overbodig wordt m.a.w. de onderhoudskosten zijn gering. De cortenstaal zwaardkasten zijn nu bij diverse scoutinggroepen in gebruik.
COATING
Alleen het beste is goed genoeg. Nadat de Lelievlet in onze werkplaats compleet is afgewerkt en nabewerkt, adviseren wij de vlet in een professionele coating te spuiten. De coating die wij aanbrengen is de Sigma cover 280. Een duurdere maar echt goede optie is de Multistrengh Hempel. Deze coating wordt wereldwijd veel toegepast in de offshore en scheepsbouwindustrie. Ook hierin geld, je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Er zijn ook groepen die de lelievlet graag zelf in de primer/ 2 componentenverf en antifouling zetten. Met de juiste kennis is dat geen probleem.
Heb je nog vragen over de onderdelen, materialen en de coating, neem dan gerust contact met ons op.